Всички сме виждали по филмите как някоя кола се забива в мантинелата и половината провисва над пропаст. За късмет на хората в автомобила каца птица в часта провиснала над пропаста и ги запраща на дъното и.
Мен лично това ми е правило впечатление много пъти и ми е било интересно, че наистйна физически е възможно, но таква тежест 200-300грама птица обръща 1 тон автомобил, някак не е чесно . Е физически обяснено е, че се е получил ефекта на "везната" и малкото тежест в единия край надделява и се случват нещата.
Тогава се замислих, ако успея да "канализирам" тази енергия да я завъртя в кръг, малка тежест да управлява по голяма. Това е едно от нещата който ми се въртят в главата и за себе си съм ги нарекъл "напомпени ситеми". Както обяснявах на един мой приятел той е програмист самия лост е напомпена система, вкарваш малко енергия в дългия край на лоста, а в късия повдигаш голяма тежест, разбира се всичко е за сметка на разстоянието. Но ето ви малка тежест управлява голяма.
Може да се направи кола, която да използва подобна ситема, като онези колички дето използва ЖП-то дето двама човека попмпят и тя се движи, но да се използва дълъг лост .
Но не това е повода, по който пиша.
Да си представим везна, лост със опорна точка като в двата края има тежести. Да си представим, че имаме по 1тон тежести в двата края. Силата и в двата края ще е еднаква и системата ще е в покой ( разбира се разглеждаме идеална система). Поставяме 1 грам в единия край и какво се забелязва. Би трябвало везната да се наклони към единия край, ако нямаме триене и подобни неща, трябва по-голяма тежест да отиде в крайна долна точка, а по малката в крайна горна. 1 грам управлява 2 тона тежест.
Същото нещо, но махаме един грам от този тон и пак ще се случи същото нещо. А сега да си представим , че поставяме и отнемаме през определени моменти по 1 грам, цялата ситема ще започне да върви ту нагоре ту надолу.
Добре пак вземаме везната, в единия край слагаме маховик ( Маховик закачен с бутало, което от своя страна е закачено за единия край на везната), а другия край слагаме достатачно тежести за да компенсираме маховика. Поставяме един грам и отнемаме един грам, какво ще се случи?. Т.е. маховика може да е тон, може да е няколко тона, но управляващата тежест е 1 грам. А ако сме по хитри и знаем пре какво време да поставяме тежеста и да я отнемаме ще имаме и ускорение.
Да се върнем към реален механизъм, който ми се върти в главата. Незнам генератори за ел. енергия, на колко оборота работят, какъв въртящ момент е нужен и т.н. но ако постановката от по-горе е вярна, всичко зависи от компенсация на тежестите. С определена скоростна кутия и достатачно мощност от маховика може да се постигне. Имам везна, маховик в единия край, а в другия край на везната имам стъпков мотор със шпилка, а на шпилката имам тежест. Като се върти шпилката тежеста отива напред или назад зависи от посокта на въртене. Но е така нагласена тежеста, че винаги застава в средно положение (Уравновесена система) и върви ту напред ту назад от средното положение като създава въртящ момент в маховика. А както вече казах ако знаем кога да отнемаме или да предаваме тежест ще имаме и ускорение.
Имам две сили, който са в перфектно равновесие, а третата сила, която е по-малка им действа така, че само ги разтройва, а те винаги се опитват да влезнат в равновесие.
Е какво мислите?