Правене на платки в домашно любителски условия.

Тук е мястото да споделим полезна техническа информация

Правене на платки в домашно любителски условия.

Мнениеот Gogo55 » 10 Май 2010 17:51

По принцип вече почти никой не си прави платките в къщи, но често се случва за една или две малки платки да не ни се чака по няколко дни, докато ни ги направят в платкаджийницата. Затова ще опиша подробно как аз си ги правя такива прототипни платки по фотометода. За този метод има огромно количество информация в Интернет, но тук ще опиша точно как аз ги правя със снимков материал, така че да може да се повтори лесно от всеки, който иска.
1.Почистваме най-идеално платката с гореща вода и веро или няква друга миеща субстанция.Последва още едно обезмасляване със спирт.Оставяме я няколко десетки минути да изсъхне добре.
2.Пръскаме платките равномерно със спреи позитивен лак за платки-снимка.0, на леко затъмнено място.
3.Слагам платката в кутия от бонбони за да не влиза светлина вътре, и я суша в грила или във фурна на печка, където лака да изсъхне по бързо на температура около 60-70 градуса по целзий.Това отнема средно около 30-40 минути.
4.Принтирам платката на прозрачен лист-примерно за ламиниране на документи, или за подвързване на учебници, с настройки на принтера за максимално черно.
5.Идва най-важния момент-осветяването на позитивния лак.Това съм го реализирал с 4 броя пури-луминисцентни лампи х8 вата всяка с UV излъчване-дължина на вълната 365 nm. които съм монтирал вътре в кутия от скенер. Паля ги с електронен баласт чрез копче изведено отвън на кутията от скенера.
Каква е цялата идея тук-мястото на платката, което е пръснато с позитивен лак, когато се освети от UV светлина то после разяжда този лак чрез сода каустик и пада от платката, като под него се показва медния слой, а това място което не е било осветявано с UV светлина не се разяжда лака и не пада от содата,а после този слой лак, които е останал пази медния слои от железния трихлорид и така там под него си остават медните писти. Когато потопим след това платката в киселина/железен трихлорид/, която разяжда медния слои.
Слагаме плаката с рисунката на платката на стъклото на скенера, върху плаката слагаме платката с добре изсъхнал позитивен лак на нея, затваряме капака на скенера и включваме ув лампите за около 10 минути да осветяват платката и позитивния лак през плаката.
6.След като изключим ув лампите изваждаме платката и я потопяваме в разтвор на сода каустик и вода. Съдържанието на сода каустик и вода аз лично определям опитно като се водя от максимата че една платка трябва да се разяде до 3-4 минути максимум. По нета съм срещал много видове рецепти и средно хората казват около 8грама сода на 1 литър вода, но това не е много правилно-един път става добре, друг път не става изобщо с точно 8 грама сода. Поради тази причина слагам една щипка сода в съд с около1 до 2 литра вода и потапям платката, чакам малко и за около 10-20 секунди, но ако не започне да се вижда как се разяжда позитивния лак добавям още малко сода и така през 10-20 секунди, като добавя един два пъти сода получавам нужната ми скорост на разяждане на лака, там където е бил осветен от ув светлината. Когато падне всичкия лак, който е бил осветен остават на платката само пистите покрити с ув лак, които имат леко зеленикаво-синкав цвят.Тези писти, плаката с черното мастило ги е предпазила от осветяване с ув светлина в скенера и затова те не се разяждат от содата. Следва обилно изплакване с течаща вода на платката и вече имаме готова "начертана" платка с позитивен лак.снимка 1 и снимка 2 , която платка можем да сравним с принтираната прозрачна плака.
7.Следва ецване в железен трихлорид.Позитивния лак не се разяжда от железния трихлорид и затова медния слой, който е покрит с този лак не може да се разяде от киселината, а медния слой, които не е защитен с нищо се разяжда от железния трихлорид. Тук за да стават нещата по-бързо, прилагам две хитринки. Първо платките с киселината ги поставям в стъклен буркан, а самия стъклен буркан в по голяма пластмасова вана, в която предварително съм сипал гореща вода, така че да се повиши температурата на киселината,като това повишаване на температурата ускорява два- три пъти процеса във времето. Втората хитринка е да пускам от обикновенна въздушна помпа от аквариум и въздух вътре в буркана с киселината, да бълбука по време на ецването, като това също ускорява процеса доста и чрез тези две малки хитринки една платка се ецва за около 4-5 минути при нова киселина и около 10 минути при вече стара киселина-снимка 3. След като се ецнат, пак следва обилно измиване с течаща вода и пак ги сравнявам с принтираната прозрачна плака -снимка 4.
8.Позитивния лак го свалям най-накрая от пистите с памук напоен със спирт, а при нужда може да се тръкнат и малко с полир или ситна шкурка за да падне бързо лака и да се покажат пистите - снимка 5.
9.Медния слой или по-просто казано пистите на платката имат само една неприятна особеност-ако се оставят на въздух, те бързо се окисляват и затова е добре да се калайдисат всички медни писти, веднага след като стане платката и чак след това да се споят елементите по тях.За самото калайдисване на пистите пак си има една малка хитринка-в шишенце от лак за нокти съм приготвил разтвор от колофон и спирт с гъстота като на олио. С четчицата, която си е в капачката на това шишенце от лак за нокти мажа цялата платка, все едно я боядисвам с този разтвор на колофон и спирт.Това помага много при калайдисването, както и използването на калай с по-малка температура на топене-няма нужда поялника да е нагрят на макс за да топи твърд калаи :) и в следствие да се отлепи някоя от по-тънките писти по време на калайдисването.
Прикачени файлове
0.lak pozitiv za platki.JPG
0.lak pozitiv za platki.JPG (70 KiB) Прегледано 7103 пъти
1.plat-skener.JPG
1.plat-skener.JPG (116.17 KiB) Прегледано 7103 пъти
2.plat sled sodata.JPG
2.plat sled sodata.JPG (107.08 KiB) Прегледано 7103 пъти
3.ezvane na platkite.JPG
3.ezvane na platkite.JPG (111.39 KiB) Прегледано 7103 пъти
4.plat sled ezvane.JPG
4.plat sled ezvane.JPG (119.06 KiB) Прегледано 7103 пъти
5.plat gotovi.JPG
5.plat gotovi.JPG (118.9 KiB) Прегледано 7103 пъти
Gogo55
Администратор
 
Мнения: 496
Регистриран на: 30 Яну 2010 05:17

Re: Правене на платки в домашно любителски условия.

Мнениеот Gogo55 » 08 Юни 2010 20:26

Днес правих още една платка по този метод и я "фотнах" за архива:
Прикачени файлове
Power plat lak.JPG
Power plat ezvana s laka si.JPG
Power plat gotova.JPG
Gogo55
Администратор
 
Мнения: 496
Регистриран на: 30 Яну 2010 05:17

Re: Правене на платки в домашно любителски условия.

Мнениеот Gogo55 » 14 Окт 2010 17:23

Ето и поредната нова платка- първия прототип.Няма заводски вид, няма зелен лак отгоре, но пък си работи безотказно.Пистите са с ширина от 0,25мм.Важното е че си я направих за една вечер като се почне от проект на платката и се свърши с готово изделие.
Прикачени файлове
1.Accelerometar plata eznata 13.X.2010.JPG
2.Accetelerometar plata kalaidisana 13.X.2010.JPG
3.Accelerometar gotov 13.X.2010.JPG
Gogo55
Администратор
 
Мнения: 496
Регистриран на: 30 Яну 2010 05:17

Re: Правене на платки в домашно любителски условия.

Мнениеот TRANTOR » 04 Юни 2012 21:08

Хах, страхотно , много интересно и оригинално.
Пък аз си мислех , че е кой знай ква сложнотия :D
Е без опит и тънкости не става нищо!
TRANTOR
новак
 
Мнения: 36
Регистриран на: 22 Май 2012 20:56
Местоположение: Казанлък

Re: Правене на платки в домашно любителски условия.

Мнениеот plavy » 21 Ное 2012 22:34

Преди години използвах подобен фоторезист (бутилка), от завода за полупроводници в Ботевград.
Използвали са го при производството на интегрални схеми.
За проявител се препоръчваше разтвор на калиева основа 0.5 %.
Интересно линиите, принтирани с мастилено-струен принтер имат ли добра непрозрачност?
plavy
новак
 
Мнения: 2
Регистриран на: 20 Ное 2012 15:16


Назад към Книги и информация

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 1 госта