Регулатор на обороти за четков мотор

Място за хвалби, или кои какво е направил и иска да го покаже.

Регулатор на обороти за четков мотор

Мнениеот Gogo55 » 13 Мар 2010 16:13

Този регулатор на обороти за четково моторче го мислих и правих преди десетина години, когато още трифазните моторчета не бяха навлезли в моделизмите масово.Неговото предназначение беше да върти малко моторче с мощност от няколко десетки вата в малък радиоуправляем самолет или корабче.Поради тази причина схемното решение трябваше да е с минимален брои елементи и без никакви екстри заради теглото.В този си вид този регулатор тежи 4 грама когато е направен със SMD елементи на малка платчица примерно 20х20мм.Изпълнението е с микроконтролер на Atmel ATTiny2313. Този МК захваща поредицата от импулси идващи от приемника на радиоуправлението и в зависимост от тяхната честота променя дължината на импулса, и дължината на паузата /един вид софтуерен ШИМ/, с който управлява четковия мотор.Силовата част е без никакви екстри-просто да работи регулатора и до там, защото се гони минимално тегло.
На схемата която съм дал долу на снимката, се вижда и още един микроконтролер също на Atmel ATtiny15 неговата роля в това схемно решение е да имитира сигналите идващи от радиоприемника в модела на самолета, като неговото управление тук е с два потенциометъра или един сдвоен потенциометър.Чрез тези два потенциометъра се регулира плавно дължината на паузата с единия и дължината на импулса с другия потенциометър, излизащи от малкото тини15. Това съм го направил защото не е удобно при тестове в къщи да разпъвам всеки път антената на радиоуправлението, да му слагам и зареждам батерии и прочие, а просто си го включвам към някъв източник на ток и си го тествам или си правя някви си настроики.Тоест малкия МК Тини15 замества радиоприемника. В моделистките среди е познат като сервотестер.
В този си вид това схемно решение е подходящо за управление на всеки един четков мотор в домашни условия, като само силовата част трябва да се променя според нужните волтове и ампери които ще консумира избрания от нас мотор. При управление на по-мощни мотори, и с по-висок волтаж е наложително в силовата част преди мосфета да се сложи подходящ драйвер от серията IR или TC, а ако има и един оптрон между управлението и силовата част ще бъде още по добре.Мосфет транзистора се избира с параметри поне 50% в повече, от колкото ще се товари, за да работи сигурно и надеждно, а при нужда се слага на малък радиатор за да се охлажда добре.
В прикачената папка "reg oboroti.rar" са двата "hех" фаила за двата микроконтролера, и работна схема за протеус.
Прикачени файлове
reg oboroti.rar
(17.53 KiB) 423 пъти
snim reg oborot.jpg
snim reg oborot.jpg (98.58 KiB) Прегледано 3579 пъти
Gogo55
Администратор
 
Мнения: 524
Регистриран на: 30 Яну 2010 05:17

Назад към Направени устроиства

Кой е на линия

Потребители разглеждащи този форум: 0 регистрирани и 10 госта